Search For More Fishing Tips
Google

Sunday, October 22, 2006

Pemelihara Ikan Auarium

JIKA anda seorang pemelihara ikan akuarium, ikuti beberapa tip mudah yang mungkin dapat membantu hobi anda menjadi lebih bermakna:

Pastikan sentiasa membeli akuarium paling besar yang termampu anda beli dan mampu menampung lebih banyak air yang bakal memudahkan kestabilan biologikal di dalamnya.

Bagi memastikan akuarium mesra kanak-kanak, lebih meriah dan bebas debu, gunakan kelikir yang bersalut plastik dengan pelbagai warna.

Gunakan air akuarium untuk membersihkan span penapis bagi memastikan kita tidak memusnahkan bakteria baik yang sudah membiak di dalam span itu. Bakteria baik diperlukan dalam sistem akuarium kerana ia membantu proses meneutral dan menstabilkan air akuarium anda.

Anda perlu sentiasa memeriksa air akuarium daripada paras empat jenis kimia utama iaitu ammonia, nitrat, nitrit serta pH menggunakan bahan penguji yang tepat serta mudah.

Pastikan guna kombinasi mentol yang betul bagi memaksimumkan pembesaran dan pewarnaan ikan serta tumbuhan di dalam akuarium.

Pastikan tumbuhan akuarium anda membesar dan menyegar dengan membekalkan sumber CO2. Masukkan juga baja. Dapatkan nasihat penjual di kedai akuarium bagi membeli bahan ini.

Ingat bahawa kebanyakan tumbuhan akuarium mempunyai kecenderungan yang khusus berkaitan dengan kesesuaian air. Ini sama juga dengan ikan yang semestinya sesuai dengan tumbuhan dalam akuarium yang sama.

0 comments:

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts