Search For More Fishing Tips
Google

Saturday, October 14, 2006

Cara menjaga tali sulam

Ada tiga kaedah biasa diamalkan oleh kebanyakan pemancing untuk mencuci tali sulam selepas memancing.

Pertama,

Membilas dengan air paip sebaik saja selesai memancing.Hal itu disebabkan air masin yang menyerap dalam tali sulam belum lagi membentuk garam atau menjadi pepejal. Justeru, tali wajar dibilas segera. Untuk membilasnya, anda perlu ketatkan terlebih dulu sistem tegangan (drag) hingga tahap maksima supaya air yang dijirus ke kekili dapat dihalang daripada memasuki badan kekili. Jika air menyerap masuk, alas bebola akan mudah berkarat.

Kedua,

Jika menggunakan kekili jenis mendatar (spinning), anda boleh membersihkan tali sulam dengan menanggalkan gegedung daripada kekili dan rendam atau jirus air paip pada tali sulam sehingga larutan air masin dalam gulungan dibilas sepenuhnya.Anda juga boleh merendam gegedung dalam bekas air tetapi ini hanya sesuai untuk kekili mendatar yang mempunyai sistem tegangan di bahagian belakang. Untuk gegedung yang mempunyai sistem tegangan di depan, jangan rendamnya kerana ini mungkin menyebabkan gasket dan spring tidak dapat berfungsi dengan baik bila terkena air dalam jumlah yang banyak. Ingat, fungsi sistem tegangan amat penting dalam kekili.

Ketiga,

Cara terbaik ialah keluarkan semua tali sulam dalam kekili dan simpan dalam koyan plastik. Kekili yang disimpan tanpa tali didalamnya dapat mengelakkan gegedung rosak atau mengelakkan pepejal garam melekat padanya.Tali sulam kemudian boleh dicuci dan biarkan ia sejat dalam kawasan redup pada suhu bilik. Jangan jemur selepas cuci tali. Memadai sekadar membiarkannya kering sendiri. Selepas itu, masukkan semula tali sulam sebelum trip akan datang. Namun cara ini tidak ramai diamalkan pemancing yang kesuntukan masa.

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts