Search For More Fishing Tips
Google

Tuesday, October 03, 2006

Memancing 1 Syawal haram

Memancing atau melakukan hobi lain seperti memburu pada hari pertama Aidilfitri hukumnya berdosa kerana perbuatan itu bertentangan dengan syariat Islam, kata pendakwah-pendakwah dan perunding -perunding motivasi.

Tindakan demikian adalah mengingkari sunnah Rasulullah dan perintah Allah kerana Aidilfitri disambut bukan semata-mata untuk berseronok tetapi sebagai satu syariat dan ibadat.

Aidilfitri bukan satu adat sehingga boleh dipandang ringan oleh umat Islam. Ini terbukti apabila Allah turut mengharamkan umat Islam berpuasa pada 1 Syawal sebagai membuktikan Aidilfitri mesti diraikan selepas sebulan berpuasa Ramadan.

'Aidilfitri bukan adat tetapi ibadat sehingga Allah mengharamkan kita berpuasa pada 1 Syawal. Oleh itu, seseorang yang sengaja lari daripada menziarahi sanak-saudara, bermaaf-maafan dan menerima kunjungan rakan dan keluarga maka hukumnya berdosa.

'Tindakan pergi memancing boleh merenggangkan silaturahim dan mencetuskan tanggapan buruk kerana pada Aidilfitri ini, Allah menyuruh kita saling ziarah menziarahi, saling bermaaf-maafan selain solat sunat.

'Allah dan Rasulullah menyuruh kita berhari raya tetapi dengan mengikut syarikat dan landasan sebenar.

Oleh itu, kalau ada sesiapa yang hendak pergi memancing atau berburu pada 1 Syawal maka lakukan pada hari lain. Banyak lagi masa yang boleh kita lakukan. Aidilfitri hanya sekali setahun.

Sikap sesetengah kaki pancing yang meninggalkan rumah pergi memancing selepas solat sunat Aidilfitri adalah tidak bagus dan haram,sama ada pergi memancing sama di kolam komersial mahupun trip memancing di laut dalam atau jauh ke tengah hutan selama beberapa hari.Nasihat saya, memancinglah hari lain, kerana bagi saya, perbuatan ini tidak patut. Kalau Allah pun mengharamkan kita berpuasa pada 1 Syawal inikan pula memancing sebagai satu hobi.

Saya menasihatkan pilihlah hari lain demi anak isteri dan keluarga. Lakukan ziarah kubur, ziarah ibu bapa dan keluarga kita adalah dituntut oleh Islam.

Kalau hendak memancing juga, tunggulah seminggu atau dua minggu selepas itu. Kalau tidak, janggal rasanya dan orang lain tentu rasa pelik dengan cara kita.

0 comments:

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts