Search For More Fishing Tips
Google

Thursday, November 09, 2006

Perambut Dawai




Toman untuk air tawar selain alu-alu, tenggiri, jerung dan todak adalah spesies bergigi tajam. Jika gewang sekadar tersangkut pada mulut ikan tanpa perambut dawai mungkin tiada masalah tetapi banyak pemangsa ini menelan gewang sehingga boleh menyebabkan perambut tangsi atau tali utama, putus.

Serangan ikan bergigi tajam ini secara tiba-tiba dan luar biasa kekuatannya juga mungkin boleh memutuskan tali. Ramai pemancing memilih jalan paling selamat untuk menyelamatkan gewang ialah dengan menggunakan perambut dawai.

Untuk aktiviti mengilat di air tawar, jika kawasan itu dikenalpasti tiada toman, sebaik-baiknya gunakan tangsi supaya renangan gewang lebih realistik. Untuk menunda di lautan, paling baik menggunakan perambut dawai kerana serangan spesies ikan tidak menentu dan hampir 80 peratus hasil adalah spesies bergigi tajam.

Kekuatan perambut dawai disyorkan antara 50 hingga 60 paun. Tetapi jika berhajat ikan lebih besar dan menunda di kawasan jurang karang atau berstruktur batu, gunakan yang lebih kuat sehingga 150 paun. Untuk mengilat gewang, perambut dawai kurang daripada sekaki manakala menunda lebih panjang lebih elok (60 cm amat berkesan).

Untuk jaminan, perambut dawai jenis keluli tahan karat dengan 49 jalinan berbanding perambut dawai mono. Warna pilihan pula hitam dan hijau tetapi kebanyakan jalinan 49 berwarna perak. Jangan gunakan perambut terlalu berkilat atau terang supaya tumpuan ikan hanya pada gewang bukan objek lain terutama kabel atau tangsi.

0 comments:

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts