Search For More Fishing Tips
Google

Saturday, September 30, 2006

Kawasan Lubuk Ikan

Sungai, laut, parit, tali air, kolam, paya, lombong, tasik didiami pelbagai jenis ikan. Setiap jenis ikan pula ada habitat berbeza sama ada dasar, pertengahan, permukaan, tepian air, tengah, lubuk dalam dan sebagainya.

Lazimnya ikan pemangsa berada di kawasan reba, tunggul kayu atau di sebalik batu menunggu saat menyerang ikan mangsa. Ada juga ikan jenis ini memiliki keupayaan menyambar yang kuat dan sukar dikesan mangsanya.

Ikan yang tidak diancam pemangsa lain (yang berada di atas sekali dalam rangkaian makanan) berani berada di kawasan terbuka tetapi tertumpu di reba atau lubuk ketika memburu mangsa.

Jika sungai di pedalaman, jeram dan lubuk dalam adalah tumpuan utama ikan berkumpul. Ia sering dihuni ikan besar. Ikan buruan utama di kawasan itu ialah kelah, tengas dan sebarau.

Peringkat pertengahan sungai pula, airnya kurang deras berbanding di hulu. Di sini terdapat banyak lubuk yang dalam. Ikan tertumpu di reba dan akar kayu selain tempat air berpusar, selekoh sungai dan kawasan yang banyak terdapat anak ikan.

Ikan buruan di sini ialah belida, baung, temoleh, udang galah dan pelbagai ikan air tawar yang lain termasuk patin.

Di muara, terdapat dua arah arus iaitu air memasuki ke sungai bila pasang dan keluar semula ketika surut. Ikan muara pula sering bermain di kuala, reba pokok bakau, tepian jeti, benteng dan sekitar tiang jambatan. Air di sini kadangkala payau dan tawar jika musim hujan dan masin apabila musim panas. Ikan buruan utama ialah siakap (kakap merah, kakap putih) semilang, kurau, gelama, tetanda selain duri serta belukang.

Manakala di laut, kawasan unjam dan tukun adalah habitat ikan pelagik. Terumbu karang pula didiami jenis seperti kerapu, merah dan landuk.

Secara ringkasnya kawasan ikan berkait rapat dengan tempat sumber makanan diperoleh. Ringkasnya, di mana ada kumpulan anak ikan di situ juga menjadi tempat berkumpul ikan pemangsa.

Bagi membantu mengesan kedudukan ikan, alat penduga gema (sonar atau sounder) boleh digunakan.

4 comments:

Anonymous said...

We are a grοup of volunteerѕ and ѕtаrting a
new scheme in our сommunity. Yοur site offerеd uѕ with valuable іnfoгmation to work on.
You haνe done an іmpreѕsive job and
our whole community will be thankful tο
yοu.

Ϲheck out my ѕitе: Yogurt For Treating acne
Also see my web page :: apricot kernel oil

Anonymous said...

Aweѕοmе poѕt.

Alѕo ѵisit my wеb page; http://redolive.com.au

Anonymous said...

That іs really fascіnating, Υou're a very skilled blogger. I have joined your feed and stay up for in quest of extra of your great post. Additionally, I've
shaгed yοur site in mу sοciаl
nеtworkѕ

Нeгe iѕ my web pаge ::
ossural.ru

Anonymous said...

Ηi, I do thіnk this is an excellent webѕite.
ӏ stumbleԁuροn it ;) ӏ'm going to come back yet again since I bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

Feel free to visit my website Www.Blackandblue.Com.au/_blog/Kick_Arse/post/Health_benefits_of_Lymphatic_Massage/

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts