Search For More Fishing Tips
Google

Tuesday, February 06, 2007

Peralatan asas memancing berumpan




MEMANCING menggunakan umpan dianggap paling ringkas. Yang penting ada sesuatu boleh dimakan ikan dan dipasang pada mata kail. Ada ratusan jenis umpan. Ia cukup menarik perhatian ikan di sesuatu lokasi. Di Malaysia, hampir semua ikan air tawar dipancing menggunakan umpan walaupun sesetengah boleh ditewaskan dengan umpan tiruan.

Keli, puyu, toman, haruan, patin, belida, jelawat, kelah dan puluhan spesies air tawar lain lazimnya memakan umpan.

Anda boleh mula memancing dengan membeli set yang murah seperti joran 5 hingga 9 kaki, kekili, tali, pelampung, umpan (seperti roti, dedak, ulat atau cengkerik), ladung, swivel, manik dan mata kail (rujuk grafik).

Ada tiga jenis joran asas untuk memancing. Pertama, joran untuk memancing menggunakan pelampung. Ia dicipta untuk aksi melontar umpan ringan. Panjang joran ini antara 12 atau 13 kaki (3.6 hingga 4 meter). Ia sesuai untuk melontar umpan antara 170 hingga 200 gram.

Joran kedua bagi memancing menggunakan umpan di dasar. Saiznya antara 3.2 hingga 3.6 meter. Ia sesuai dengan tali 1.4 hingga 3.6 kilogram (3 hingga 8 paun).

Bagi memudahkan anda mendapat panduan maka gambar yang tertera adalah merujuk kepada: A. Kacamata polaroid bagi membolehkan anda melihat lebih jelas dalam pancaran kilau matahari.
B. Angkup (forceps) untuk memudahkan anda menanggalkan mata kail atau membetulkan mata kail.

C. Mata kail sememangnya menjadi syarat untuk membolehkan anda memancing. Pastikan mata kail sesuai dengan ikan yang diburu.

D. Hujung joran yang halus dan mudah bergetar sebagai penanda ikan memakan umpan.
E. Pelampung untuk kegunaan memancing di sungai.
F. Pelampung ‘avon’ untuk kegunaan dalam air deras dan umpan yang besar.
G. Pelampung ‘duri landak’ yang sememangnya sangat sesuai untuk memancing di tasik.

H. Pelampung goyang yang lut sinar ini sangat sesuai untuk kegunaan dalam air tenang atau berarus perlahan.

I. Jangka suhu bagi menyukat suhu air kerana kepanasan air turut menentukan bentuk atau jumlah tangkapan bakal diperoleh.

J. Batu ladung yang pelbagai mengikut keperluan

K. Swivel bagi mengelakkan tali berpintal.

L. Mesin gulung paling lazim di pasaran.

1 comments:

toute said...

replica bags chicago replica hermes bag f7k62m3g59 replica bags new york replica bags seoul additional info k0x19y2m24 replica bags australia replica nappy bags gucci fake h4t97h2n98 replica bags gucci

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts