Search For More Fishing Tips
Google

Sunday, February 11, 2007

buru kerapu di pantai



Kerapu yang mendiami pantai saiznya kurang daripada 2 kilogram kecuali kawasan itu airnya dalam.

Justeru, mata kail yang sesuai adalah nombor 8 hingga nombor 10. Walaupun kerapu 500 gram boleh menelan mata kail nombor 5/0, tapi disebabkan faktor geografi, anda disaran menggunakan mata kail kecil.

Tali perambut sesuai ialah antara 20 hingga 40 paun mengikut saiz tali utama yang digunakan. Perambut 40 paun dianggap besar untuk mengikat mata nombor 10.

Memancing kerapu di kawasan berbatu tidak memerlukan perambut yang panjang kerana terlalu panjang ia mudah tersangkut pada karang. Paling sesuai sejengkal atau dua jengkal saja dari ladung. Teknik memancing ikan kerapu biasanya di kawasan berbatu.

Tetapi jangan melontar umpan di kawasan berbatu atau membiarkan ia jatuh hingga ke dasar. Akibatnya, kail tersangkut.

Kalau air jernih, labuhkan umpan antara batu (tempat cerah di antara kawasan yang gelap) dan tunggu ikan keluar dari kawasan batu dan menerkam umpan.

Batu ladung pula tertakluk kepada jarak lontaran yang hendak dibuat. Jika umpan dilontar pada jarak dekat, gunakan ladung kecil sekadar untuk menenggelamkan umpan ke dasar.

Kalau berhajat membuat lontaran jauh, batu ladung besar diperlukan bagi mengurangkan rintangan terutama angin.

Bagi penulis, lebih seronok menggunakan pancing tanpa ladung di kawasan tepi batu. Hirisan umpan mati mampu tenggelam ke dasar jika lokasi berkenaan arusnya lemah. Risiko tersangkut pada batu juga kecil jika menggunakan teknik ini.

Umpan hirisan ikan kembung dan sotong terbaik bagi memikat kerapu pantai kerana kerapu tidak memilih umpan. Apa saja umpan yang berada di depannya pasti diterkam. Selain udang hidup, hirisan ikan, anda boleh menggunakan isi ketam atau ketam pasir, siput atau apa-apa isi cengkerang yang ditemui di persisiran pantai berbatu.

Translate To English:-

0 comments:

Fishing Information,fishing tips,fishing tools ,destination fishing vacation,seafood and altogether about fish.Maklumat Memancing,Tip-tip Memancing ,Alat-alat Memancing ,Destinasi Percutian Memancing ,Makanan Laut dan Keseluruhannya Tentang Pancing dan Ikan.

Popular Posts